Kinderen eten veel te weinig groente

… kopte de Volkskrant van 17 november 2017. Het blijkt dat 6 op de 10 kinderen tot 12 jaar onvoldoende fruit en groente eet.

Voedingsbeleid is actueel en voorkomt veel (lichamelijke) klachten. Gezonde voeding draagt bij aan een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom willen wij voor ieder kind gezond eten en drinken makkelijk maken op school. En daarvoor hebben we de hulp van de ouders en verzorgers nodig!

Wat is de richtlijn?

4- tot 8-jarigen

  • Groente: 100-150 gram
  • Fruit: 1,5 stuk (100 gram), liefst meer

8- tot 13-jarigen

  • Groente: 150-200 gram
  • Fruit: 2 stuks (200 gram), liefst meer

Bron: Voedingscentrum

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen voldoende groente en fruit binnen krijgen?

  1. Begin op jonge leeftijd.
  2. Aan (veel) smaken kun je wennen. Daarom moet je nieuw voedsel 10 tot 15 keer aanbieden (in kleine porties).
  3. Straffen en omkopen werken averechts (‘Als je de groente niet eet, krijg je geen toetje…’).
  4. Zorg voor een ontspannen sfeer bij het eten.
  5. Vertel er een positief verhaal bij (kies bijv. een verhaal uit een kinderboek over een konijn dat wortels eet en daardoor sterk wordt).
  6. Zorg dat groente en fruit standaard voor het grijpen ligt.
  7. Haal zo min mogelijk zoetigheid, snacks en frisdrank in huis.

aca9209d-c7a6-4c74-b7d1-9eac17457275_Logo_EU-Schoolfruit_2016_b5258367_183x187

Bron: Kinderen eten veel te weinig groente, Margreet Vermeulen, Volkskrant, vrijdag 17 november 2017, p. 7

Onze aanpak

  • We doen met de hele school mee met het Europees Schoolfruit en groenteprogramma.
  • Ook in de onderbouw maken ze kennis met groente en fruit.
  • We bieden verschillende soorten fruit en groente aan (smaakontwikkeling).
  • We nodigen kinderen uit om lekker fruit en groente te eten.
  • We stimuleren het drinken van water.
  • We kunnen gebruik maken van het programma ‘Ik eet het beter’.
  • We laten kinderen veel bewegen (gymnastiek, pauzes en tijdens het werken).

Tips voor ouders

  • Geef een gezonde pauzehap (10 uurtje) mee: groente, fruit en een volkoren boterham.
  • Gezond eten voor tijdens de overblijf is bijvoorbeeld een volkoren boterham met beleg dat niet te veel verzadigd vet of zout bevat, zoals 30+ kaas. Lees meer.
  • Pakjes en flesjes frisdranken bevatten veel suiker. Laat kinderen water, thee of halfvolle melk drinken.
  • Zorg voor kleine traktaties. Niet-eetbare traktaties vinden kinderen een leuk alternatief. Voorbeelden: stuiterbal, fluitjes, stickers en kleurboekjes.
  • Stimuleer beweging en beperk schermtijd tot maximaal twee uur per dag.
  • Zorg dat uw kind voldoende slaap krijgt.

Lees meer

IMG_5495