Gezonde school

Het doel van een Gezonde School-aanpak is een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken voor leerlingen. Ook Montessori ‘t Annink is bewust bezig met gezondheid. Zo werken we met ondersteuning van subsidies aan bepaalde gezondheidsthema’s.

Schoolfruit

Elke dag is er volop fruit voor de kinderen aanwezig. Dit wordt gesubsidieerd door de gemeente en ook door een subsidie vanuit de europese unie.

Wij vragen ook ouders om hun kind(eren) fruit mee te geven voor het tienuurtje. In de binnetuin leren kinderen zelf voor groente en fruit te zorgen. Het planten, oogsten en verwerken van eigen groente en fruit heeft een plek in ons onderwijs.

Wat is EU-Schoolfruit/ fruit van de gemeente?

EU-Schoolfruit stimuleert kinderen samen fruit en groente te eten. Deelnemende scholen ontvangen 20 weken gratis schoolfruit voor alle leerlingen. Onze gemeente verzorgt de overige 20 weken.

Voordelen Schoolfruit

• Het is gezond. Kinderen hebben elke dag minimaal twee keer fruit en 150 gram groente nodig. Om dat te halen kunnen ze de eetmomenten op school niet missen.
  • Een gezonde school presteert beter. Leerlingen die gezond eten: zitten lekkerder in hun vel, krijgen minder snel griep, voelen zich fitter en leren makkelijker.
  • Gezond eten is besmettelijk. Zien eten, doet eten. Kinderen durven door EU-Schoolfruit meer soorten fruit en groente te proeven. Ook thuis.
  • Ouders waarderen het. Na de periode van gratis fruit en groente, wil 75% van de ouders een structureel schoolfruit beleid.
  • Het is helder en eenduidig. Ouders weten waar ze aan toe zijn als ze alleen fruit en groente mogen meegeven voor het tienuurtje.
  • Het is leerzaam. Kinderen leren over de herkomst en gezondheidsvoordelen van fruit en groente.
  • Het is duurzaam. Veel soorten fruit en groente hebben een relatief lage klimaatbelasting